
De wekelijkse filosofische grabbelton bespreekt een woord, vraagstuk of quote op een laagdrempelige manier om kinderen kennis te kunnen laten maken met de grote vragen in het leven, de taal en variaties binnen andere culturen.
Tevens zijn deze korte maar soms ingewikkelde quotes ook heel goed om onbewust begrijpend lezen te oefenen. Leerlingen ontleden een zin en gaan echt opzoek naar de betekenis.
Trek als docent je stoute schoenen aan en integreer eens een lesje filosofie in je taalles en kijk maar eens wat er gebeurd. Die kinderkopjes zijn soms wijzer en eerlijker dan wij volwassenen.
Tips voor het behandelen voor een filosofische taalles:
- Zorg voor een veilige sfeer dit is dé fundatie voor een goed gesprek
- Er bestaan geen goede of foute antwoorden
- Respect voor elkaars mening
- Maak een kring en laat iedereen op de grond zitten zo is iedereen gelijk.
- Werk met een spreekvoorwerp (wie het voorwerp heeft mag praten)
- Stel algemene vragen rondom de quote en laat de leerlingen hun hand opsteken of gaan staan als ze het eens of niet eens zijn. Dit is een goede opwarmer, voordat je dieper op de stof in gaat.
Audre Lorde
“We zijn allemaal meer blind voor wat we hebben dan voor wat we niet hebben.” — Audre Lorde
Bijbehorende vragenlijst voel je vrij om zelf vragen te verzinnen of weg te laten:
- Wie heeft er weleens de gedachte dat je niet alles hebt wat je wilt?
- Hoe voelt dat?
- Wie is er tevreden met wat je nu op dit moment hebt?
- Is het altijd goed of verstandig om meer te willen hebben?
- Hoe voelt het om iets voor een ander te doen?
- Hoe voelt het als iemand iets voor jou doet?
Reactie plaatsen
Reacties